Barnets alsidige og personlige udvikling: (Hjælper barnet til at......)
Fortælle om mine følelser og meninger.
Bede om hjælp til svære ting.
Lege alene.
Vente til det bliver min tur.
Blive dygtigere til det jeg er god til.
Blive bedre til det jeg ikke er så god til.
Sociale kompetencer: (Hjælper barnet til at.....)
Være sammen med andre børn.
Lege i små og store grupper.
Være med til at bestemme hvad vi skal lave.
Vente på tur.
Dele legesager med de andre.
Være en god ven.
Sprog: (Hjælper barnet til at.....)
Sætte ord på mine tanker, følelser, oplevelser og handlinger.
Blive god til at fortælle.
Bruge mit kropssprog.
Krop og bevægelse: (Hjælper barnet til at.....)
Kende min krop.
Opleve glæde ved at bevæge mig.
Spise sund mad.
Bevæge mig på alle mulige måder.
Naturen og naturfænomener: (Hjælper barnet til at......)
Være god ved dyr og planter.
Kende forskel på årstiderne.
Lege ude i naturen.
Kende forskel på de forskellige dyr og planter.
Kulturelle udtryksformer og værdier: (Hjælper barnet til at.....)
Tegne, male og farve skulpturer.
Synge, spille og lytte til musik.
Lege sanglege.
Kende mønstre, figurer, former og farver.
Få kendskab til noget om traditioner og højtider.
I alt hvad man foretager sig med barnet berør man op til flere læreplanstemaer på samme tid.
Det sker helt naturligt. Nogen gange skal man så styrke et barn i lidt højere grad, med en eller flere af temaerne, for at barnets udvikling får et let skub. Det kan være sproget eller det motoriske, der lige skal hjælpes lidt på vej.
I alt hvad jeg foretager mig med børnene, har jeg læreplanerne med i baghovedet "Hvad styrker vi lige nu...?"
Jeg kan godt finde på at lave "Emne-uger" hvor vi arbejder lidt i dybden med ting som fanger og interesserer børnene i en given periode. Det varierer naturligvis afhængig af gruppens sammensætning og børnenes alder.